magyar tervezőgrafikusok és tipográfusok társasága

SOCIETY OF HUNGARIAN GRAPHIC DESIGNERS AND TYPOGRAPHERS

TAGJAINK SZÁMA :

A MATT-nak jelenleg
46 tagja van.

Magyar Tervezőgrafikusok
és Tipográfusok Társasága

1012 Budapest,
attila út 105. III./2.
info@matt.org.hu
2007 • All right reserved

Grafikai tervezés és
Portál fejlesztés: Chrome





Megrendelőknek

Mi a tervezőgrafika és mit csinál a tervezőgrafikus?

 

A tervezőgrafika a vizuális kommunikációs nyelve, melynek feladata adott tervezési feladatok gondolati és vizuális megfogalmazása. A képzőművészetekkel ellentétben sosem öncélú, bár a kommunikációs feladaton túl esztétikai minőséget is hordoz. Főbb területei: embléma- és arculattervezés, kiadványtervezés, reklámgrafika-tervezés, csomagolástervezés, illusztrációs feladatok elvégzése, interaktív felületek vizuális tervezése (web, CD-Rom), televíziós műsorok főcímének, spotoknak tervezése.


A tervezőgrafika átfogó szakmai ismereteket igényel a rajz, a színtan, a tipográfia, a művészettörténet, a nyomdatechnológia és a marketing területén. A tervezőgrafikus, más néven alkalmazott grafikus – bármilyen területen is dolgozik – munkájában az előbb említett szakmai szempontok vezérlik.


A grafikai tervezés egy  olyan folyamat, melynek különböző fázisai nem hagyhatók el és nem cserélhetők fel egymással. Fontos, hogy a grafikus rendelkezzen a munkájához szükséges információkkal, hogy ezek alapján el tudjon mélyedni az adott témában, és az is fontos, hogy elegendő idő álljon rendelkezésére elképzelései megvalósítására. Ha ezek bármelyike hiányzik, a végeredmény kétséges lehet.


Ki a tervezőgrafikus?


Tervezőgrafikai munkát bárki végezhet, nem szükséges hozzá semmilyen igazolvány vagy iskolai végzettség, ennek ellenére több felsőoktatási intézményünkben is oktatják ezt a szakmát és állítanak ki róla diplomát. Természetesen nem a diploma teszi a grafikust, mint ahogy annak hiánya sem zárja ki azt a lehetőséget, hogy valaki kiváló grafikai munkákat készítsen. Az első és legfontosabb szempont a szakma ismerete. Mégis úgy hisszük, hogy jóval kisebb kockázatot vállal az, aki tanult szakemberhez fordul.

 

A MATT egyik célkitűzése, hogy tagjai közé csak olyan tervezőgrafikusokat válogasson be, akik szakmailag magas színvonalat képviselnek.


A tervezőgrafikus kiválasztása


A tervezőgrafikussal való együttműködés sikerének alapfeltétele a megfelelő szakember kiválasztása, ezért fontos körültekintően eljárni. Érdemes több jelöltből választani, de nem biztos, hogy egy ügyes kezű rokon, barát, esetleg titkárnő megbízása a feladattal a legmegfelelőbb döntés. Ha nem ismer már kipróbált vagy alkalmasnak ítélt grafikust a feladat megoldására, célszerű tanácsot kérni egy szakmai szervezettől.

 

Mára a tervezőgrafika nagyon tág fogalommá vált, ami több szakmát, szakirányultságot foglal magába és sokszor egészen különböző gondolkodást, készséget, képzettséget igényel. Ezért nem biztos, hogy aki sikeres emblémát tervezett, az megfelelő partner lesz weboldalának elkészítéséhez. Ilyen esetben sokat segít a jelölt korábbi referenciáinak áttekintése.

 

A szakképzettség és a gyakorlat, valamint a referenciamunkákban megmutatkozó kreativitás mellett fontos kérdés a jelölt probléma-érzékenysége, képessége a kommunikációra és az együttműködésre. Egy személyes találkozón, a konkrét feladatról folytatott beszélgetés további segítséget adhat a választásban. A döntés azonban nem egyszerű: a jó beszédkészség, a rugalmasság, a mások gondolatai iránti nyitottság könnyen elfedheti az eredeti gondolatok és a döntésképesség hiányát.

 

A kreatív ember a legtöbb esetben kitartóan harcol az igazáért. Ez mindig kisebb-nagyobb konfliktusokkal jár, de az eltérő szempontok ütköztetése, az ez által megszületett konszenzus többnyire jobb eredményre vezet, mint a felek feltétel nélküli kompromisszumkészsége.


Árak


Mindennek megvan a maga ára. Egy képzett grafikus foglalkoztatása is munka- és költségráfordítással jár. Kérdés azonban: mi mennyit ér? Mennyibe kerül a design hiánya? Mennyibe kerül, ha sok száz munkaóra, kutatásra, kísérletekre, marketingre fordított pénz megy veszendőbe azért, mert a végeredményt a piac, a grafikai megoldás ügyetlensége, korszerűtlensége miatt nem hajlandó befogadni? Megéri-e takarékoskodni egy olyan műveleten, ami egy egész fejlesztési munka költségeinek töredékéért a siker egyik záloga lehet? Évtizedes tapasztalat igazolja, hogy a jól megválasztott grafikus alkalmazása sokszorosan megtérülő befektetés.

 

Forrás: www.designterminal.hu  



UTOLSÓ KOMMENTEK:
Mesterkurzusok
Kitünő lehetőség egy kis tanulásra, ismétlésre vagy csak konzultációra, olyan emberek számára akik már nem a programkezeléssel bajlódnak hanem az alkotás, tervezés mikéntjén gondolkodnak.
Sandras 12-21 07:54
Magyar tervezők a Hiiibrand Typography contesten
Eszter Misztarka "Fusion Typeface"
József Gergely Kiss "Grey Typeface"
Roland Rekeczki "Pannonium"
Typogravity 11-13 15:07
Hiiibrand Awards 2012
www.hiiibrand.com/competi...
Typogravity 05-08 14:08
LEGFRISSEBB OLDALAK:
A MATT TAGOK RANDOM MUNKÁI
 
 
Itt a MATT tagjainak véletlenszerűen cserélődő munkái láthatók.
A nyilakkal böngészni tudsz a munkák között. Ha valamelyikre kiváncsi vagy,
a képre kattintva az adott alkotó profil-oldala töltődik be, ahol egy-egy munkát kiválasztva, nagyobb méretben is meg tudod tekinteni azokat.